zondag 23 januari 2011

1e stop hacienda guachipelin rincon de la vieja

Onze eerste stop was de vulkaan van Rincon de la Vieja, iets minder toeristisch maar zeker niet minder mooi. 's Morgens opgestaan en genoten van een rijkelijk ontbijt buffet en daarna de streek verkennen. we konden even geen vervoer meer zien en dus stapten we naar de waterval samen met de honden van het hotel die het best wel grappig vonden dat de kinderen speelden met hen. eens aan de vulkaan was de roep van het frisse water voor Karel en Wouter zo sterk dat ze niet snel genoeg de trappen ernaartoe konden afdalen om te genieten van het zalige water. helemaal niet koud want je zit in vulkanisch gebied.

Toen we terug aan het hotel kwamen wisten we niet goed wat we zouden verder doen en dus haalden we de wagen, de kinderen wilden graag rafting doen maar toen ontdekten we dat het raften in een pakket zat en dat je daarmee beter 's morgens vroeg begon. de prijs voor alleen rafting was de helft van het pakket (80 dollar) en daarin zaten 8 verschillende dingen om te doen dus moesten we andere plannen maken. Dan maar het natuurpark opzoeken en daarin een wandeling doen. Eens in het park genoten we allemaal van de wandeling, ook het feit dat we daar onze eerste dieren zagen blijft voor altijd bij, zeker het neusbeertje die opeens besliste om de boombrug te nemen waar Julie en Astrid op stonden

De zwavekgeur en de water- en modderpoelen die door de hitte van de vulkaan opborrelden waren zeker een speciale ervaring. Zoiets zie je zeker niet elke dag. Maar ook de wandeling in het nationaal park was een heel leuk iets. Zeker de beplanting (en wij hadden hiervoor onze persoonlijke gids zelf meegebracht wat wel lekker praktisch was) en ook de mooie bloemen die je zomaar in de natuur ziet zullen we niet gauw vergeten. ook het weer zat mee, zon en lekker warm, iets wat we in Belgiƫ al lang niet meer hadden gezien.

Na deze tocht kwamen we terug aan het beginpunt waar we ons nummer moesten afgeven zodat ze zeker waren dat we niet meer in de bossen zaten na sluitingstijd. een tocht naar de vulkaan konden we ook nog doen maar we vreesden dat 8 km een beetje te ver zou zijn om nu nog te doen, Ook het feit dat het rond 1 uur was en dat iedereen eigenlijk best wel honger had dus gingen  we op zoek naar iets om te eten. Niet evident in een natuurgebied, we hadden wel een soda tegen gekomen toen we de dag ervoor naar het hotel waren gereden maar we wisten niet meer hoe ver dit was en we zaten nu eigenlijk de andere kant uit dus toen we een bord zagen met de weg naar een hotel probeerden we dat te doen (ook het feit dat dit de richting was naar de warm water baden waar we toch nog wilden naartoe gaan. Na een korte stop waar we een sandwich (nee niet zoals bij ons maar een driedubbel broodje wit zacht brood met ofwel kip ertussen of zo van die smeltkaas met  of zonder hesp en sla, tomaat en frieten op je bord) zetten we onze tocht verder naar de hotsprings. we wisten helemaal niet wat we moesten verwachten maar toen we een aantal auto's langs de weg vonden stopte we ook maar. Het was ook nodig want wouter had wat last van krampen. We vroegen een aantal mensen die zich alweer richting wagen trokken of het de moeite was en na bevestiging kon ik de kinderen niet meer tegen houden. Ze snelden zich naar de baden en toen wij achteraan kwamen zaten ze al in het eerste bad dat ze tegen kwamen. Het water was niet zo warm daar maar toen we geluid hoorden wat verder op gingen we snel daarnaartoe. een beetje verder merkten we dat het bad waar we eerst in gingen eigenlijk niet meer in gebruik was en dat ze een beetje verderop een heleboel baden hadden gebouwd met een loopbrug als verbinding tussen de baden. daar konden ze genieten van de warmte en dat deden ze dan ook. heerlijk vonden de kinderen het.

na deze stop wilde wouter terug naar het hotel, hij had nood aan zijn bed en dat deden we dan ook. Jammer genoeg wou hij niet meer opstaan en konden we dus niet de soda bezoeken die we in het begin waren langs gereden maar in plaats daarvan gingen we in het hotel terug eten. het was geen hoogstaande maaltijd maar alles was wel lekker. Na nog een nachtje rust daar vertrokken we 's anderendaags naar Monteverde of het regenwoud.